MICROESCENES de l’IES
Tavernes Blanques
QUAN TORNEM A
TROBAR-NOS
(El
soldat es troba al terra, malferit i amb la mirada perduda. A la seua mà un
fusell, i al fusell, la foto d’una dona tacada pel fang de la trinxera. Besa la
foto amb devoció, i una llàgrima cau del seu ull al sentir veus apropant-se en
un idioma que no pot comprendre).
SOLDAT:
Oh, vida meua. Sent tant no haver pogut complir la promesa que et vaig fer.
Solament espere que el teu cor continue sent meu per uns anys més. Solament un
parell, i llavors em pots oblidar...
(Tanca
ells ulls tant fort que li tremolen les parpelles. Comença a murmurar un càntic
religiós, tractant de trobar l’ànima per a alçar-se i fugir. S’escolten crits i
trets i costa distingir de qui és qui).
SOLDAT:
Sant Pare, si és que existeixes, tingues pietat de mi. Cuida la meua dona. Acaba amb això. No ens faces sofrir
més. No ets tu capaç de portar pau i acabar la guerra? Per què no ho fas? Per
què seguim ací...? Per què som així? És, potser, nostre castic? Nosaltres no
volíem això. Jo només vull tornar a casa. Dormir al meu llit, provar els
menjars de ma mare, escoltar mon pare renegar un altra volta. Tornar als seus
braços. A la seua calidesa. Al seu amor... Jo només la vull a ella. A ella
només.
(Manté la respiració mentre passen els soldats del bàndol
enemic. Obri un tremolós ull només per a trobar-se amb el mateix adolorit mirar
en els ulls dels homes que li trepitgen pels costats. Un d’ells mira cap un
punt fix del terra i s’agenolla per agafar-ne un penjoll. Solta un sospir al
tocar la sang a l’artefacte i el retorna al terra, abandonant el lloc amb la
resta de soldats).
Claudia Alcayna
Coronel, 1r Batxillerat CCSS
UN
POKER EXPLOSIU
(A la planta més alta d’un edifici, pis 15, porta 45. Creuant
la porta es troba un apartament de luxe amb un finestral que té les millors
vistes al port de Beirut. Davant d’aquest, una taula on juguen una mena de
poker. Tots allí s’estaven jugant molt i ningú pareixia saber-ho.)
Empresari rus: D’acord, escolteu, pose el meu
vaixell sobre la taula.
Govern libanés: Fes el que vulgues, jutges vos
vull...
Nitrat d’amoni: (interrompent) Jugue la carta
de restricció i impostos i pose 2750 tones del meu material al teu vaixell. Ara
que vas a tindre un fum de restriccions.
Empresari rus: Em té igual cristall blanc, active
la funció bandera del vaixell i agafe la Moldava.
Nitrat d’amoni: Merda.
Director de duanes: Campió, tens un handicap amb eixa
bandera.
Empresari rus: (angoixat) Noooo, falla
tècnica, emmm, d’acord, faig escala a Beirut.
Director de duanes: No m’agrada això.
Govern libanés: Accepte.
Empresari rus: Menys mal.
Funcionaris del port: Pose bloqueig per deutes i falles
tècniques.
Govern libanés: Tu a soles te l’has buscat.
Empresari rus: Sou uns cabrons, abandone el
vaixell, me’n vaig d’ací.
Director de duanes: Ei, ei, ei, pareu un moment, no vos
adoneu del que hi ha al vaixell?
Jutges: Calla’t una estona.
Nitrat d’amoni: Sí, callat... jugue carta i em clave
dins del port.
Funcionaris del port: Accepte.
Director de duanes: Mare meua, jugue la carta de perill
real.
Govern libanés: Ignore.
(els mòbils de tots sonen amb un missatge anònim)
Jutges: Nitrat, com que perill de destrucció
massiva?
Nitrat d’amoni: Sí, és el handicap de la carta que vull
jugar ara, s’activa abans que la puga llançar.
Govern libanés: D’acord... a vore, estic a res de
guanyar una milionada.
Nitrat d’amoni: Menuda panda d’ignorants.
Funcionaris del port: Merda, merda.
Govern libanés: Com que ignorants? Et dona ràbia que
tinga la davantera .
Nitrat d’amoni: En absolut, és que, des del principi
de la partida pensava que no vos podria jugar aquesta carta amb tota la
quantitat de hàndicaps que té però... en fi... he guanyat jo.
(Agafa una carta que havia estat tota l’estona a la
taula i la mostra)
Jutges: D’on ha eixit això?
Govern libanés: ...
Funcionaris del port: Escolteu, tinc un incendi al port.
(Un fort soroll seguit d’una ona expansiva arrasa
l’edifici i tot Beirut. Totes les cartes eixen per l’aire i es mesclaren amb
els fragments del finestral i la sang de moltes persones. Aquella partida
portava jugant-se des de 2013 i l’aposta va anar augmentant fins al 2020 quan,
per fi, Nitrat d’amoni s’ho va endur tot. En aquella partida, no s’apostaven
diners, s’apostaven vides i cap dels jugadors pareixia saber-ho o, almenys, no
ho van voler admetre.)
Íker
Basurto Ferrer, 1r Batxillerat Científic
PETJADES
DE GUERRA
(Habitació fosca. Una dona amb un vestit roig asseguda al
llit. Darrere seu, un home. Ell s’hi apropa i li’l descorda lentament, però
s’atura quan nota les nombroses cicatrius que PHAN té esteses per tot el cos.
Ella, al percatar-s’hi, s’estremeix i comença a plorar.)
BUI: (li corda el vestit ràpidament i s’asseu enfront
d’ella) Shh, ja passa. (Li dona les mans) Tranquil·la, pots confiar
en mi.
PHAN: (mirant cap avall) Ho sent, no… (veu
entretallada) no era la meua intenció… No voli…
BUI: (consternat) Què… què t’ha passat? (Li
toca la galta) Qui t’ha llastimat?
PHAN: Soc jo… (tremolant) la xica d’aquella
foto. Una innocent que pagà unes conseqüències que no li corresponien.
(BUI l’abraça i li acaricia els cabells intentant
calmar-la)
PHAN: Tot ocorregué durant la guerra de Vietnam i, des
d’aleshores, (agitada) no he tornar a ser jo mateixa.
BUI: (li neteja les llàgrimes) Ets tu… aquella
xiqueta.
PHAN: (ofegada, entre xanglots) Recorde
perfectament les cares i la crueltat d’aquells soldats. I cada volta que em
toque les cicatrius, sent el Napalm cremant-me viva. Si tanque el ulls, Bui, (amb
un fil de veu) veig la meua pell escampada per terra.
BUI: (afectat pel que escolta) Ho lamente tant, Phan… (acariciant-li
el braç)
PAHN: (mirant-lo fixament) Tot i l’estat
d’inconsciència en què em trobava, recorde aquell jove que em rescatà. No com
els altres, que només em fotografiaven. Únicament lluità per mi UNA persona. (Pausa)
I sons d’ambulància i crits que em feren obrir els ulls momentàniament; una
discussió. Saps per què, Bui? (el seu to denota impotència) Per mi, pel
meu destí. Aquell era el valor que ells donaven a les vides: cap. Inclús ara,
anys després, els malsons m’evoquen el dolor que arrossegue des d’aquell dia. I
et promet que mai no he deixat de sentir-lo, ni mai ho faré.
Lucía
Serrano Roa, 2n Batxillerat Humanístic
TÚNEL NÚMERO 20
(Una
casa al Bierzo. És Nadal. PAQUI està asseguda en una butaca)
PAQUI:
(sanglotant) hui es compleixen 81 anys d’aquella tragèdia. Tot va
començar quan jo tenia deu anys, era el 2 de gener de 1944.
(Es
veu una estació de tren)
PAQUI:
La gent tornava a casa després de les vacances de Nadal, l’estació estava plena
de gent. Ma mare m’enviava a Galícia, on deia que viuria millor. Madrid s’havia
tornat gris després de la guerra. El tren va eixir a les 20:30 de l’estació del
Nord, i a l'endemà paràrem a Lleó. El maquinista es queixava de l’estat de les
vies i la locomotora, que estava avariada. Tenia problemes per a frenar. Els
seus companys ho sabien (empassa saliva). I vam continuar el trajecte.
(Apareixen
el MAQUINISTA i els seus COMPANYS)
MAQUINISTA:
Jo no volia.
COMPANY
1: Si avisàvem de l’avaria ens amenaçaven a punta de pistola!
COMPANY
2: No ens acceptaven cap retard!
PAQUI:
Quan arribàrem a l'última parada, el tren va començar a baixar sense control
fins a l'estació de Torre del Bierzo, dirigint-se a tota velocitat al túnel
número 20. Allí, es va estampar amb una locomotora de maniobres. I, segons
després, un altre tren que venia en direcció contrària no va poder evitar xocar
amb nosaltres.
(Les
llums s’apaguen i sona un colp ensordidor. Les llums es tornen a encendre. Tot
està ple de foc i s’escolten crits).
PAQUI:
Eixe passadís es va convertir en un infern de foc, fum i crits colpidors.
Alguns vam aconseguir escapar, però les més de 200 víctimes que no pogueren,
moriren oblidades sota la censura del règim, que va preferir donar-li més
importància a les notícies de la Segona Guerra Mundial i l’arribada dels Reis
Mags. (Apart) La meua memòria també té problemes per a frenar, sabeu?
Potser això sí els haguera interessat arreglar-ho.
Aitana Adell Galera
1r Batxillerat Humanístic
EL BOTÓ
(Un despatx en penombra en
una base militar. Un funcionari militar nord-americà observa una taula de
control. Enfront d'ell, una caixa de vidre amb un botó verd encés que posa “PROCEED”.
Les seues mans tremoloses dubten. En el terra, un xiquet asiàtic d'uns 10 anys,
descalç amb el cos calcinat, li mira en silenci.)
HOME: (Murmura amb la veu entretallada)
Només he complit ordres, jo no en soc responsable.
XIQUET: (Amb veu suau però aspra) Quants
n’han sigut?
HOME: (Evita la seua mirada) Era necessari.
XIQUET: Quants?
HOME: (Estreny els punys i després es posa les
mans sobre el cap, en un acte de nerviosisme) La guerra… és dura. Era
necessari per a aconseguir la pau… No ho entendríeu.
XIQUET: (S'acosta a la taula, amb cendra caient
de la seua ennegrida pell, deixant petjades ombrívoles amb cada pas) Hi ha
pau entre les ombres?
HOME: (Desesperat i plorant) No tenia opció,
eren ells o nosaltres!
XIQUET: Sempre hi ha opció.
(Es fa el silenci. El
xiquet toca el botó amb un dit ennegrit. L'home ofega un lleu crit. Però el
botó ja no apaga la seua llum. Només queda el ressò d'una explosió llunyana i,
després, un greu i profund silenci. S'escolta un breu interferència i després
una veu masculina que ix des d'alguna part.)
VEU: Objectiu eliminat amb èxit, ja no tornaran a
atacar-nos.
Mark Medina García,
1r Batxillerat Humanístic
Personatges:
NIKOLAI: Antic enginyer de la
central nuclear d’una edat avançada.
LAIKA: Jove periodista.
ALIK: Científic.
NADIA: Antiga resident de
Pripyat.
FUNCIONARI: Representant del govern.
(L'escena transcorre en
les ruïnes de Pripyat, el 2025. La ciutat fantasma s'estén al seu voltant. Un
grup de persones, vestides amb vestits protectors, caminen entre les
deixalles.)
NIKOLAI: (mira els edificis abandonats) Ací jugaven els xiquets… i
ací estava la tenda de la mare. Mai vaig pensar que veuria la meua casa
convertida en un sarcòfag de pols i cendra.
LAIKA: (anota en la seua llibreta mentre que parla) Vull escoltar
les vostres històries, de la pròpia gent d’ací. Cal que les persones recorden
realment el que va ocòrrer.
FUNCIONARI: (seriós) La nostra història ja va ser escrita. Va ser un
accident, una concatenació d’errors humans, res més que això, no fa falta
remoure el passat.
ALIK: (riu amargament) Errors humans… No ens van donar el material
necessari, no van evacuar a temps, no van admetre la veritat. Això és un
accident o un crim?
NADIA: (acariciant el tronc sec d'un arbre mort) Ens van dir que
només estaríem fora uns dies… Vaig deixar la meua gata a casa. Vaig pensar que
tornaria a donar-li menjar, que tornaria a jugar amb ella i donar-li els seus
premis preferits...
NIKOLAI: (murmura) I a la central, sabíem… Sabíem que la radiació
era al carrer. Però ens van manar a callar.
FUNCIONARI: (fred) La Unió Soviètica ja no existeix. Chernobyl és un
fantasma del passat.
LAIKA: I la radiació també és un fantasma? Continua ací, invisible,
cremant-nos la pell.
ALIK: I continuarà, per segles.
(Es miren en silenci. Al
lluny, el vent agita la roda de la fortuna oxidada de Pripyat. Un comptador
Geiger comença a sonar, cada vegada més ràpid.)
Karla Dumitrescu, 1r Batxillerat Humanístic
11
DE MARÇ
(Esperant el metro
per a anar a la universitat. Es troben María i el seu amic Carlos.)
MARÍA: Has arribat
tard, quasi no l’agafem.
CARLOS: Ja, estava repassant
per a l’examen. Com ho portes?
MARÍA: Bé… no he
estudiat massa.
(Entren al metro i
s’assenten. Minuts després S’escolta un soroll molt fort i se'n
va la llum)
MARÍA: Carlos, què ha
passat? Què ha sigut això?
(Carlos no contesta i
esta tot negre, María no veu res)
SENYOR: Crec que ha
esclatat una bomba… o hem descarrilat, no ho sé.
MARÍA: Però, com es possible?
(S’aclareix l’ambient
i María troba a Carlos al terra)
MARÍA: (preocupada)
Carlos, Carlos! Estàs bé? Tens sang. Aguanta un poc que ja està ací l’ambulància.
CARLOS: Estic bé,
però no sent les cames.
INFERMERA: Com et
dius?
CARLOS: Carlos. Què
ha passat?
INFERMERA: Encara no
se sap, tranquil·litzat i descansa. Ja ha passat tot.
MARÍA: Se'n va amb Carlos
perquè li facen una revisió a l’hospital.
(Canvi d'escenari.
Els pares de María i Carlos han anat al metro en busca dels seus fills. Hi ha
molta gent, no veuen res.)
MARE DE MARÍA: María!
María! Dis-me que estàs bé, per favor, filla.
PARES DE CARLOS:
Carlos! Carlos!
POLICIA: Crec que
haveu d’anar a l’hospital. Segurament els vostres fills estiguen allí.
PARES: Sí. Anem ràpid.
(Nou canvi
d’escenari. Ara, a l’hospital)
MARÍA: Vaig a buscar un telèfon per a tocar als nostres
pares, que estaran preocupats.
CARLOS: Si ves-te’n.
PARE DE MARÍA: María,
filla, estàs bé?
MARÍA: Sí, pare, estem
a l’hospital. Veniu, per fa.
(Minuts després es
troben tots a l’hospital, a l’habitació on està Carlos.)
CARLOS: Pares! (es
posa a plorar)
PARES DE CARLOS : (ploren
també) Pensàvem que havies mort.
CARLOS: No, però no
sent les cames.
PARES DE MARIA: (plorant)
María, filla estàs bé?
MARÍA: Sí, pares (plorant).
Irene Igbunigie Sánchez, 1r Batxillerat Científic
La nit roja
(L’ escena s’obri amb la foscor d’una nit)
Thomas:
Leonor, desperta! El foc ha arribat, açò pareix un infern!
(Entra Leonor tossint)
Leonor: No,
la casa crema! No hi ha refugi per a ningú.
(Se senten crits desesperats lluny, arriba Pepi, germà de
Leonor)
Pepi: Esteu
bé? Hem de trobar alguna eixida.
Leonor: No
m’has sentit, Pepi? No hi ha cap eixida! Estem condemnats!
Pepi: Aquest
no és un incendi qualsevol, aquest incendi farà que desaparega Londres!
Leonor: Aleshores,
serà aquest la fi de Londres?
(Entra Thomas, pare de Leonor)
Thomas: No
pot ser… anem a…
Pepi: Sí, pare, sí.
Leonor: (amb
una veu trencada) Nosaltres serem la primera víctima de les flames.
Thomas: Fills
meus, si no torneu a veure’m amb vida, m’agradaria que sabéreu que vos vull, vos
vull amb el meu cor i amb la meua ànima, Pepi protegiràs passe el que passe a
Leonor, i no vos separeu mai, mai!
Pepi: No,
pare, espera!
(Thomas desapareix d’escena)
Leonor: On
ha anat el pare?
Pepi: No
penses en això, pensa que tornarà prompte, espere….
(Després d’una hora)
Leonor:
Pepi, tinc molta calor i les flames són cada vegada més grans, què fem?
Pepi: No
podem fer res, solament esperar que el pare torne.
Leonor: Però,
i si no torna?
Thomas: (crida)
No digues això!
Leonor: Perdó,
Pepi, no t’enfades, solament…
Thomas: No,
perdona’m tu a mi, no volia cridar-te, però no se quant de temps podrem
aguantar ací.
Leonor:
Pepi, què es això? Pareix un home.
Pepi: Deu
ser. Ha de ser! Pare! Pare!
(Tot es torna fosc i no hi ha cap llum)
Leonor:
(quasi plorant) On estem? Tinc por.
Pepi: Però,
i el nostre pare?
(La foscor se n’ha anat i ja hi ha més visibilitat)
Leonor: (plorant)
Pepi, abraça’m, tinc por.
(Leonor i Pepi estan abraçats i tanquen els ulls.
Després, la llum torna)
Pepi: Mira,
ja no tens de què preocupar-te, ja no estem en la forneria, pots veure com ha
desaparegut, les flames han arrasat amb ella…
Kerry Delgado, 1r de Batxillerat CCSS
TRAGÈDIA
AL METRO DE VALENCIA EN 2006
Marc:
(tombat al sofà de sa casa) Ei,
Clara! Vols anar hui al centre a dinar?
Clara:
(acabada d´alçar del llit) Clar
que sí, a quina hora quedem?
Marc:
A les 13:00h, et pareix bé?
Clara:
Perfecte, ens veiem a la parada del metro d´Àngel Guimerà, com sempre, i ja veurem
on dinem.
Marc:
Perfecte, allí ens vorem
(S’apaguen
els llums)
Conductor:
Em trobava molt fatigat i amb son perquè estava fent
hores extres. Havia fet eixe trajecte moltes vegades, estava confiat i no em
vaig fixar que arribava el final de la recta on havia de reduir la velocitat.
(S’apaguen
els llums. L’escenari ha canviat. Són les 13:30 i Marc esperava a la
parada d´Àngel Guimerà. Es desespera perquè Clara no li contesta des de les
13:03h)
Marc:
(mentre crida per telèfon, apart) Per
què no em contesta? Segur que s’ha tornat a dormir després de penjar-me, o
pitjor encara, s’ha posat a parlar amb les seues amigues i s’ha oblidat de mi.
(Un
home s´ensopega amb ell perquè camina molt de pressa)
Home:
(nerviós) Perdó, perdó, deixa’m
passar, per favor.
Marc:
Sí, sí, home, tranquil, per què té tanta pressa?
Home:
Que no ho has sentit? Un metro ha descarrilat prop de
Jesus. Hi ha molts ferits.
(Marc
mira al voltant i s´adona de les sirenes, dels camions de bombers i de la gent
plorant i corrent)
Marc:
(s´allunya de la escena corrent en direcció a la parada,
perseguint l´home) Espera’m! Jo també vaig!
(S’apaguen
els llums.)
Veu
en off: Una setmana després es va soterrar a Clara. Els mitjans
de comunicació repetien una mateixa versió de l’accident: “fortuït, a causa
d´una combinació de factors imprevisibles que només passen una vegada a la
vida”, malgrat això es va demostrar que ocultaven i distorsionaven dades. Els
familiars, indignats, demanaven una investigació seriosa sobre les causes del
sinistre. Encara que a les setmanes es va anar oblidant, els familiars
continuaren durant anys concentrant-se el dia 3 de cada mes a la plaça de la
Mare de Déu per mantindre’n viva la flama.
Inés Fernández Martí,
1r Batxillerat Científic
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.